bVision.nl

bVision.nl

Geleenbeek -14- De molens en Kasteel Terborgh

bVision & Photography

Vandaag voorlopig de laatste aflevering van de Geleenbeek Het weer zakt in en de mooie foto’s worden automatisch ook minder nu de herfst is ingetreden en de bomen bijna kaal zijn. In het voorjaar gaan we daarom weer verder richting Geleen. Maar vandaag gaan we richting kasteel Terborgh. Na de Mulderplas en de daar gelegen Muldermolen stroomt de Geleenbeek eerst onder de stationsstraat door. Een mooie visvijver ligt rechts naast de Geleenbeek, maar wij gaan links over het zwarte pad richting Heisterbrug. Daar vonden we vroeger twee molens, de Heisterbrugger oliemolen (1566) op de linkeroever en de Heisterbrugger korenmolen(1848) op de rechteroever. In 1863 brandde de oliemolen uit en werd niet meer hersteld. In 1939 werd het stuwrecht van de Heisterbruggermolen en de Borgermolen afgekocht. Daarna werd de beek verlegd naar de andere zijde van de korenmolen. het gebouw van de Heisterbrugger korenmolen is een rijksmonument.

bVision & Photography

We gaan verder met de Geleenbeek met een kleine maar… De beek heeft hier niet meer zijn oorspronkelijke loop, maar wij doen alsof en gaan verder naar de Borgermolen destijds gelegen op de rechteroever van de Geleenbeek de molen stamt uit 1500 en is een van de mooiste molens langs de oever van de Geleenbeek. Twee verdiepingen en een schilddak was destijds niet gebruikelijk en de molens vind je dan ook terug op veel schilderijen die er in de loop van zijn bestaan van zijn gemaakt. Het was een korenmolen die tot in het midden van de jaren dertig in bedrijf geweest. De molen was toen reeds zodanig vervallen dat herstel als molen niet lonend was. Naast de molen, destijds op de linkeroever van de Geleenbeek, vinden we kasteel Terborgh ook wel Huis Schinnen genaamd.

bVision & Photography

Weinigen weten dat ook hier oorspronkelijk een motte lag met daarop een burcht (Burgus), gebouwd door de Romeinen. De Motte (een soort terp) was destijds wel nodig in dit drassige Geleenbeekdal. wanneer we later in de geschiedenis kijken staat hier een kasteel (1285). Het kasteel dankt zijn echte bekendheid echter aan de Bokkenrijders. Net zoals in Kasteel Hoensbroek en Kasteel Amstenrade werd op kasteel Terborgh recht gesproken (of afgedwongen) en diende de kastelen meteen als gevangenis voor dit stelletje onverlaten. Voor de deur van het kasteel staat een hardstenen kruisbeeld met de inscriptie “Salvo Falclas Domine Schinenses” , ofwel zorg voor de veiligheid van de inwoners van Schinnen. Dat was ook wel nodig want de grootste concentratie aan Bokkenrijders vonden we in Wolfhagen, een buurtschap aan de andere kant in Schinnen. Na dit uitstapje gaan we verder langs de Geleenbeek die nu aan de andere kant van het kasteel richting Oude Kerk stroomt waar we de volgende keer starten met een nieuwe serie over de Geleenbeek zo ergens rond Maart-April 2020.

bVision & Photography

colofon

Deze teksten zijn niet gemaakt op basis van een uitgebreid historisch onderzoek, maar zo als ik de loop van de geschiedenis zie. Beschouw dit dus niet als een stuk met historische waarde maar zoals de oneliner van mijn blog. De naakte waarheid met een korreltje zout!.

Andere afleveringen

  1. De oorsprong in Benzenrade
  2. Auberge de Rousch
  3. Weltermolen
  4. Geleenhof
  5. Eyckholt – Eikendermolen
  6. Kasteel Terworm
  7. Prickenis
  8. De motte van Ten Esschen
  9. Kasteel Rivieren
  10. De Oliemolen en de Brommelermolen
  11. De RWZI Hoensbroek
  12. De Kathager Molen
  13. De Mulderplas
  14. Kasteel Terborgh
bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Murals Heerlen – The Art of Jaune(3)

Heerlen staat bij de pers bekend als de muralhoofdstad van Nederland. De gemeente voert bewust beleid waarbij street art en urban art vormen alle ruimte krijgen. Ik probeer als inwoner van de gemeente Heerlen vele van deze murals te fotograferen en in de belangstelling te brengen:
Kent u ze nog, deze harde werkers. Nu ja met een knipoog bekeken dan. De maker van al deze werkers is Jaune, een Belgische kunstenaar uit Brussel. Hij maakt de onzichtbare werkman zichtbaar. Maar er zijn meer van deze onzichtbare mensen zoals de schoonmakers, de verpleegster in een ziekenhuis. Alles met uniforme werkkleding verliest zijn gezicht. Jaune probeert deze beroepen op een humoristische wijze in beeld te brengen.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Plakplaatje – Soms…

‘Laat niet, als dank,
Voor ’t aangenaam verpoozen,
Den eigenaar van ’t Bosch
De schillen en de doozen’

Reclame campagne ANWB (1926)

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Kabouterpost

bVision & Photography

Kabouters,
met een hart van steen,
máár met een hart vol liefde gemaakt.

Mooi ingepakt is per kabouterpost vorige week vrijdag een pakketje aangekomen. Netjes ingepakt tegen de voorspelde kou heeft kaboutermoeder Dien de kabouters Ward, Bubble, Punt, Kloek, Rockie en Doppie in een mooie geïsoleerde envelop gedaan om de lange reis naar het uiterste zuiden van Limburg goed te laten verlopen. Ze waren nog een beetje versuft van de lange reis en hebben genoten van een weekendje rust in een verwarmde ruimte. Ze zien het hier wel zitten en kijken uit naar de hen toebedeelde job. Wat dat is kan ik nog niet verklappen.
Wie je ook genieten van de aanwezigheid van deze kabouters, dat kan, maar dan moet je even op de kerstactie van kaboutermoeder Dien kijken.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Straffe spanning in Doesburg

bVision & Photography

Niet echt een trafohuisje, dit blok in Doesburg, maar wel een bijzondere elektriciteitshuisje als je weet hoe het tot stand is gekomen en hoe ik eraan ben gekomen. Margo Dubbeldam-Knegjes had een artikel gevonden over een bijzonder huisje met een verhaal erachter. Maar laten we bij het begin starten. Een 17 jarige jongen was in contact gekomen met het bureau Halt en had een taakstraf open staan van 5 uur. Aan de coördinator Esther Bosgoed van jongerencentrum 0313 in Doesburg werd gevraagd om hiervoor een passende straf te bedenken.

bVision & Photography

Op basis van de opvallende profielfoto was te zien dat de jongen erg creatief was. Ook in Doesburg is men net als in Heerlen goed bezig met Street-Art en Esther vroeg hem of hij het zag zitten om een dit trafohuisje aan de Kraakselaan te voorzien van een leuke graffiti. Na de goedkeuring door bureau Halt en uiteraard de andere betrokken instanties kon hij samen met een professional aan de slag. Het ontwerp is geïnspireerd door markante gebouwen in de (Hanze)stad Doesburg. U zult begrijpen dat er een veelvoud van de tijd nodig was om dit te realiseren, dit voer je niet uit in 5 uurtjes. Maar ik kan me voorstellen dat iedere keer als hij hier voorbij komt hij even terug denkt over het ontstaan.

bVision & Photography

Ik heb contact gezocht met Esther Bosgoed van jongerencentrum 0313, met de vraag of ik de door haar gemaakte foto’s kon gebruiken voor mijn wekelijkse blog over trafohuisjes. Ze was meteen enthousiast en stuurde me de gevraagde foto’s door, waarvan een selectie hiervan vandaag te zien is. Het resultaat mag er zijn. En wat mij betreft mogen ze al deze kolossen voorzien van mooie afbeeldingen…
Overigens is er nog zo’n huisje van graffiti voorzien, maar daarover later in een ander bericht.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Camion Renault 1948

bVision & Photography

Van Marthy van Heen en terug naar de Ardeche ontving ik de volgende foto’s waarvan het enige duidelijke was dat het om een Renault ging. De bijgaande tekst was: “Hierbij foto’s van een oude legertruck die we zagen in een bos onder St. Pierreville in de Ardèche. We maakten daar in september een wandeling met onze dorpsvereniging en gingen daarna lekker eten.” Het leverde geen aanknopingspunten op, maar de bijgaande mooie foto’s waarvan hier een selectie brachten me toch wel iets verder.

bVision & Photography

De kentekenplaat levert het volgende op: Plaque d’immatriculation française 7016 RJ 26. met verder geen info, maar wel dat deze wagen geregistreerd was in departement 26, Drôme . Het departement Drôme maakt deel uit van de regio Auvergne-Rhône-Alpes. Het wordt begrensd door de departementen Ardèche, Isère, Hautes-Alpes, Alpes-de-Haute-Provence en Vaucluse. De militaire vrachtwagen is een 4×4 aangedreven Renault R2057 van vlak na de oorlog, zo rond 1950. Er waren destijds zoveel modellen dat de exacte specificaties op basis van wat ik hier zie, moeilijk of niet te achterhalen zijn.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Torso

Ach, met zo’n elektrische scooter kom je nog eens ergens, zo reed ik deze week richting Merkelbeek toen ik dit onderweg tegenkwam. Een aantal torso’s in de boom. Je kunt me de boom in is hier wel heel letterlijk toegepast. De boom lijkt er niet onder te lijden. Lijkt me alleen erg koud als je daar je blote bast hebt hangen.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek