bVision.nl

bVision.nl

Een nieuwe garagepoort

bVision & Photography

Nadat een aantal jaren terug iemand met een auto onze garagepoort beschadigd had en geen briefje achterliet, zat er een vouw in een van de scharnierende bladen van de deur. Hij ging nog open en dicht na wat wringen, en we lieten het maar zo. Maar bij het schilderen van het buitenwerk viel ons op dat het toch eigenlijk niet uitzag. Uiteindelijk een zoektocht gedaan naar iemand die poorten plaatst hier in het zuiden, en we kwamen uit bij een firma in Grevenbicht, bij Garagepoorten Limburg. Duidelijke info, duidelijke prijslijst, daar kun je wat mee. Dus destijds (in de vakantieperiode), gebeld voor een offerte.

bVision & Photography

Een dag of twee later is er iemand langs geweest om de mogelijkheden te bespreken. Na controle van het metalen loopwerk bleek dit te kunnen blijven, ook de motor was goed en moest alleen worden afgesteld op het nieuwe voorblad. Levertijd eind september. Gisteren is de poort geplaatst, de draaiende onderdelen vervangen en de motor opnieuw ingeregeld. Ik moet zeggen vakkundig geplaatst, keurig alles schoon achtergelaten en zeg nou zelf… dat ziet er toch prima uit. De kleur is overigens RAL7000 (pelsgrijs).
Ik heb geen aandelen in deze firma maar deze firma doet precies wat mijn lijfspreuk is: Doe niet zoveel als mogelijk, maar zoveel als noodzakelijk. En ik vind dat een duimpje waard. thumbs-up

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Geleenbeek -8- De motte van Ten Esschen

bVision & Photography

We verlaten Hoeve Prickenis en zakken verder af langs de Geleenbeek. We moeten het bospad langs de Geleenbeek verlaten en gaan een stuk over het fietspad. Gelukkig naderen we weer een voetpad en steken de Geleenbeek over. Op het einde van het voetpad lopen we tegen de Motte van Ten Esschen aan.Het is een beetje moeilijk in beeld te brengen. Het is een stuk opgehoogd land waar een gracht omheen gegraven is. Helaas was het een doorlopende waterplas waardoor de ophoging te drassig was voor een stenen burcht. Om dat te ondervangen werd er een houten constructie gebouwd, de zogenaamde Mottenburcht. In de middeleeuwen beschermde deze burcht tegen wilde dieren en roversbenden. De motte van Ten Esschen is nog authentiek en een beschermd rijksmonument. Helaas is dit op de foto niet goed zichtbaar. Hoog gras en tweedimensionaal, dat gaat niet lukken.

bVision & Photography

Bij deze burcht werd later een hoeve en waarschijnlijk een watermolen gebouwd. Hoeve de Struyver, vroeger Groot Geitsbach genoemd, bestaat nog steeds, wel is deze in 1381 gebouwde hoeve in zijn huidige vorm zo rond 1700 herbouwd tot zijn huidige vorm. Al we al niet meer kunnen spreken van een hoeve, maar meer van een ruïne. Het is ook een rijksmonument, maar die gaat het niet meer redden volgens mij. Ingebouwd tussen de autowegen A76 en N281 heeft deze, net als auberge “de Rousch” uit een eerder deel, geen bestaansrecht meer voor een agrarisch bedrijf.

bVision & Photography

Vanuit de motte volgen we de beek naar een brug onder de autoweg A76 wij kunnen lopend naar de overzijde terwijl naast ons de Geleenbeek ook zijn weg zoekt onder deze weg door… We verlaten Heerlen en komen aan de andere kant uit in Voerendaal. Maar dat verhaal lezen we in het volgende deel over onze toch door het stroomgebied van de Geleenbeek.

bVision & Photography

colofon

Deze teksten zijn niet gemaakt op basis van een uitgebreid historisch onderzoek, maar zo als ik de loop van de geschiedenis zie. Beschouw dit dus niet als een stuk met historische waarde maar zoals de oneliner van mijn blog. De naakte waarheid met een korreltje zout!.

Andere afleveringen

  1. De oorsprong in Benzenrade
  2. Auberge de Rousch
  3. Weltermolen
  4. Geleenhof
  5. Eyckholt – Eikendermolen
  6. Kasteel Terworm
  7. Prickenis
  8. De motte van Ten Esschen
  9. Kasteel Rivieren
  10. De Oliemolen en de Brommelermolen
  11. De Geleenbeek en de RWZI Hoensbroek
  12. De Geleenbeek en Kathager Molen
bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Murals Heerlen – The Art of Jaune (2)

bVision & Photography

Heerlen staat bij de pers bekend als de muralhoofdstad van Nederland. De gemeente voert bewust beleid waarbij street art en urban art vormen alle ruimte krijgen. Ik probeer als inwoner van de gemeente Heerlen vele van deze murals te fotograferen en in de belangstelling te brengen:
Vandaag een aanvulling op het verhaal van de vorige week De maker van al dit moois is Jaune, een Belgische kunstenaar uit Brussel. Dit keer is het prullenbakkunst het geeft de stad een beetje vivre met deze ondeugende werkers.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Circus Freiwald in Heerlen

bVision & Photography

Als je dan zo’n Affiche voor het circus ziet moet je je wel gaan overtuigen dat er niets mis is met de dieren. Het terrein van het circus is vrij toegankelijk. En alle dieren kunnen beperkt vrij rondlopen. De stieren en de andere dieren zitten gewoon bij elkaar en vinden het super bij circus Freiwald aan de Unolaan in Heerlen. Mijn foto’s laten dat waarschijnlijk ook wel zien. De verzorger was bezig met het verwijderen van hun ontlasting en daarvoor stond er keurig een container klaar, en zeg nou zelf, de eerste foto toont toch een zeer tevreden dier aan. Een voorbeeld dus. Ik ben geen enkel minpuntje tegen gekomen, buiten…

bVision & Photography

De olifant Buba, is een verhaal apart. Die treed ook niet meer op maar reist met het circus het hele land door. Ik vond een artikel in het AD:
Er is de afgelopen jaren veel te doen geweest over circusolifant Buba. Het dier, dat werkte bij Circus Freiwald, mocht niet meer meereizen sinds het verbod op wilde circusdieren. Buba moest daarom, tot grote spijt van het circus, verplicht naar een andere plek. Nu blijkt dat ze tóch weer terug is bij Freiwald. Ze mag alleen niet meer aan het werk.
buba is 40 jaar oud en had heimwee op de plek die ze in gedachten hadden.

bVision & Photography

Ondanks dat er geen wilde dieren meer mogen meereizen met een circus, is er voor Buba een uitzondering gemaakt. Vorig jaar is Buba eens aan de wandel geweest op camping De Besthmenerberg in Ommen. Samen met vader Freiwald was Buba op weg naar het bos. Alleen raakte pa in gesprek met iemand en vergat de olifant, die had een tuin gevonden met een perenboom en eigende zich een paar peren toe. pa haalde de olifant weer op en liep het bos in.. De olifant loopt altijd los mee…

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Parkstad Ballonnen Festival

bVision & Photography

Drie dagen in het weekend was ons mooie kasteel in Hoensbroek weer de locatie waar het Parkstad Ballonnen Festival plaatsvond. Dus op zaterdagavond dacht ik kom ik ga eens kijken. Niet zo’n best idee want het waaide een beetje en de wind stond verkeerd. Heftige discussies over wel of niet vertrekken want de windrichting stond richting Maastricht-Aachen Airport, en daar zijn ze niet blij met die ballonnen.

bVision & Photography

Daarnaast was op de hoogte waarop de ballon vaart, de windsnelheid 18 knopen (windkracht 5). De ervaren Captains nemen dan geen risico’s. Uiteindelijk werd er gekozen om 4 ballonnen toch te laten vertrekken. Voor de rest werd het te laat. Alleen captains welke bekend waren met de omgeving mochten opstijgen. Voor degenen die toch richting vliegveld zouden varen zou het een korte tocht worden van maximaal 15 minuten.

bVision & Photography

Daarna ging het erg snel. Met wat extra mankracht van andere teams werden de ballonnen uitgelegd, met lucht opgeblazen en de branders erin. De wind was iets draaiende en de ballon vertrokken allen in een iets andere richting.

bVision & Photography

Helaas wordt het daarna stil. Er waren wel nog andere activiteiten, maar mij ging het om het opstijgen van de ballonnen. Jammer is dan dat je nergens de landing meemaakt. Tenzij je zelf meegaat als passagier. Want dat kan ook.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Een spannend zitje in Middelburg

bVision & Photography

Hallo Sjoerd,
Enige tijd geleden was ik met mijn zoon en kleindochter in Middelburg aan de wandel. Hier zag ik dit trafohuisje annex bankje aan het begin van de Statenlaan staan. Geen nummer gezien dus dat durf ik niet te zeggen. Maar het is aan de linkerkant van de straat wanneer je vanaf de Schroeweg de Statenlaan in rijdt.
groeten,
Haba

bVision & Photography

Long,long time ago stuurde Haba van haar weblog Haba droomt verder een trafohuisje uit het mooie Middelburg in, wat heel bijzonder is. Het heeft aan de voorzijde een mooi afdak waar je lekker kunt schuilen voor de regen, of gewoon lekker even zitten. Een multifunctioneel trafohuisje dus. Ik heb het vermoeden dat hier een bushalte is geweest, maar zeker weten doe ik dat niet. Langzaam begin ik weer bij te komen met de trafohuisjes. volgens mij heb ik er nog een viertal in de wacht staan…

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Citroën Traction Avant

bVision & Photography

Deze Citroën Traction Avant is gespot door Emile, beter bekend door zijn weblog, Leidse Glibber. De auto moet nog gekeurd worden door de RDW want hij heeft nog geen kentekenplaten. Tegenwoordig doen ze daar niet zo moeilijk meer over, indien nog beschikbaar krijgt de auto een kenteken behorende bij het jaar van productie. Als de datum eerste toelating op het kentekenbewijs ligt voor 1 januari 1978 mag de auto zelfs nog rondrijden met blauwe platen met witte letters. En deze Traction Avant stond zomaar bij Emile in de parkeergarage.

bVision & Photography

De eerste Citroën Traction Avant was een ontwerp van André Levèvre en Flaminio Bertone. De auto was in vele opzichten uniek. Zijn vormgeving en uitvoering, de eerste auto met een in serie gemaakte voorwielaandrijving, een zelfdragende carrosserie, onafhankelijk opgehangen voorwielen m.b.v. torsiestaven, hydraulische remmen, het was gewoon een wonder op wielen. De auto is geproduceerd van 1934 tot 1957, alleen in oorlogstijd lag de productie vrijwel stil. Het fabeltje van Duitse Militairen in een traction Avant in latere oorlogsfilm is alleen omdat er voldoende traction avants te vinden waren. Dat geldt ook voor veel ‘Bonnie & Clyde’ verhalen. Het was een super auto met in de beginjaren veel storingen die dapper door fabriek en dealers werden opgelost. Eenmaal opgelost was het een van de fijnst rijdende auto’s, totdat zijn opvolger aan de pers gepresenteerd werd, De Citroën ID/DS.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek