bVision.nl

bVision.nl

75 jaar later

bVision & Photography

De klok op de foto wijst 10.15 aan n.m. aan.
Op dit uur vernietigden de Duitsers bij hun aftocht op 13 september 1944, dus bijna drie jaar geleden , 85% van alle Electrische Energie-bronnen. Een van de vernielde turbines is hierboven in beeld gebracht. Met eigen mensen, deskundigen en arbeiders werd aan het herstel gewerkt, gadegeslagen door deskundigen van andere mijnen en van de geallieerde legers. Na 7 maanden werd reeds de grootste van de vernietigde machines weer op gang gebracht. Thans heeft de energieopwekking, dank zij de met grote toewijding verrichte herstelwerkzaamheden alreeds het vóóroorlogse peil overschreden.

Deze tekst en foto’s komen uit het archief van de Oranje Nassau mijn 1 en is te vinden in het pop-up museum Kolen & granaten. Het museum is de hele maand september (dinsdag t/m zondag van 11 tot 16 uur) gratis te bezoeken op Maanplein 52 in Heerlen.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Geleenbeek -6- Kasteel Terworm

bVision & Photography

We steken de weg over en gaan verder langs de Geleenbeek richting Kasteel Terworm. De Geleenbeek is een bepalend natuurelement in dit stuk beekdal. waar naast de beek ook diverse kwelbronnen liggen en vol staat met bomen. Dwars door het donkere bos waar af en toe wat zonlicht valt. Langzaam wordt het wat lichter en we naderen de bewoonde wereld. We komen uit daar waar vroeger de ingang was naar het natuurzwembad Terworm. Het zwembad is teruggegeven aan de natuur en het kwelwater heeft daar samen met de natuur een stukje oerbos gevormd, met watervogels en amfibieën. We lopen er even naar toe om een foto te maken.

bVision & Photography

De omgeving van Terworm is overigens in beheer bij de stichting natuurmonumenten. We volgen de beek en stevenen af op kasteel Terworm oorspronkelijk ergens gebouwd aan het begin van de 15e eeuw. Een pracht kasteel, een juweeltje eigenlijk, met voor het kasteel, een prachtige rococo tuin. Als de Familie van der Valk er niet geweest was was het kasteel waarschijnlijk vervallen tot een ruïne. In 1917 is het hele landgoed Terworm in handen gekomen van de Oranje Nassaumijnen, door mijn-verzakkingen was het resultaat dat er scheuren in de buitenmuren zaten en aan de binnenkant zat het allemaal met stalen trekstangen aan elkaar geflanst.

bVision & Photography

Freek van der Valk heeft het kasteel gered van de ondergang en geheel gerestaureerd. Weliswaar gedeeltelijk met subsidies maar als je kijkt wat eerst de plannen van de gemeente waren is in dit gebied de natuur op de eerste plaats gekomen. Oorspronkelijk zou de gemeente hier een pretpark gepland hebben. Een protestmars heeft duidelijk gemaakt dat dat toch echt niet kon. Maar goed het ging om de Geleenbeek, we vervolgen onze weg langs het kasteel, passeren nog een boerderij (privaat gebied) en dan zien we de spoordijk van Heerlen naar Maastricht voor ons liggen daar gaan we onderdoor en wanen we ons daarna in de middeleeuwen, ik hoor hoefgekletter en en het geluid van ijzer op ijzer.

bVision & Photography

colofon

Deze teksten zijn niet gemaakt op basis van een uitgebreid historisch onderzoek, maar zo als ik de loop van de geschiedenis zie. Beschouw dit dus niet als een stuk met historische waarde maar zoals de oneliner van mijn blog. De naakte waarheid met een korreltje zout!.

Andere afleveringen

  1. De oorsprong in Benzenrade
  2. Auberge de Rousch
  3. Weltermolen
  4. Geleenhof
  5. Eyckholt – Eikendermolen
  6. Kasteel Terworm
  7. Prickenis
  8. De motte van Ten Esschen
  9. Kasteel Rivieren
  10. De Oliemolen en de Brommelermolen
  11. De Geleenbeek en de RWZI Hoensbroek
  12. De Geleenbeek en Kathager Molen
bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Prullenbakkers 2

We gaan vandaag even verder waar we vorige week gebleven waren, Prullenbakkunst deel 2. Deze staan allemaal in Heerlen, een beetje zoeken soms, maar je moet er wel naar leren kijken. Op de gekste plaatsen vind je street-art langs de weg. Ik zal het niet meer over oudjes hebben, ook al behoor ik daar zelf ook bij, want ik zag gisteren ook iemand die nog niet droog was achter de oren zijn hele hebben en houwen in zo’n bak proppen, en met dezelfde plastic zak bij de Aldi naar binnen stappen voor de dagelijkse boodschappen…

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Kolen & granaten

bVision & Photography

In het nieuwe Maankwartier is een pop-up museum gemaakt voor de tentoonstelling Kolen & granaten. Van 3 tot en met 29 september is deze tijdelijke tentoonstelling in het kader van 75 jaar bevrijding gratis te bezoeken. Een museum waar je wordt teruggevoerd naar de tweede wereldoorlog en de rol van de mijnen daarin. Het ging er in die tijd rumoerig aan toe. De kolen werden uiteraard gebruikt door de Duitsers, maar waren ook nodig voor de elektriciteitsproductie in Nederland en uiteraard voor de warmte in de kolenkachels. Je vind er de verhalen van de mijnwerkers, de stakingen, de doden, het vastzetten van directies, maak ook de kleinere sabotages want echt saboteren was te gevaarlijk en zou alleen eigen mensenlevens eisen. De foto’s ondersteunen de verhalen.
Het is niet groot, en laat een zwarte bladzijde van de mijngeschiedenis zien, het zet je aan het denken… Pop-up museum Kolen & granaten is de hele maand september (dinsdag t/m zondag van 11 tot 16 uur) gratis te bezoeken op Maanplein 52 in Heerlen.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Kevertreffen Schutterspark Brunssum

Gisteren had ik een dagje vrij genomen om eens te gaan kijken naar het Kevertreffen in het schutterspark in Brunssum, het weer was niet al te best, maar dat mag de pret niet drukken. Af en toe een echte kever-shower, maar gelukkig ook wel met droge perioden. Er was genoeg te zien, van heel oude tot de relatief latere modellen. Ik heb ook alleen maar kevers op de foto gezet. De busjes en andere modellen zien jullie in de loop van het jaar ook nog wel eens. Hieronder enkele van de vele auto’s. Het is er uiteindelijk altijd druk. En dat verdienen de mensen ook die dat organiseren…

De grijze muis, een goede snit, alleen niet van deze tijd

bVision & Photography

De sportieveling, kijk die bandjes.

bVision & Photography

De cabrio, maar het regende best wel af en toe.

bVision & Photography

De vakantieganger, op alles voorbereid

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Spanning in Ureterp

bVision & Photography

Het trafohuisje wat deze week in de belanstelling staat kunt u vinden aan de Skieppeleane in Ureterp. De echte Fries zal wel zeggen oh, daar. Maar helaas is in de loop van de jaren het Fries van mij een beetje in de vergetelheid geraakt. Trouwens als ik zou zeggen we rijden er even naar toe, lukt dat zonder een Tommie ook niet meer. Het transformatorhuisje is op de korrel genomen door Morgaine van Morgaine’s Passions die zelf het bijbehorende verhaal verteld

bVision & Photography

Hoi Sjoerd
Vandaag op 13 juni heb ik mijn fietsrondje gedaan richting Ureterp, en in Ureterp zelf had ik deze al gespot en wist ik al, dat ga ik wel even doen als ik lekker alleen ga fietsen. Vandaag dus en zowaar vond ik het terug! Hier heb ik best veel foto’s genomen omdat dit huisje dan weer wat leuker eruit ziet, maar ook, de afstand is zo kort met al die landweggetjes, geen stoep, dus auto’s en fietsen vliegen je links en rechts om de oren. En dan zie ik ineens ook die drie paaltjes staan, die er volgens mij ook bij horen, of gehoord hebben. Jij kunt ons daar vast meer over vertellen!
Lieve groetjes
Morgaine

bVision & Photography

Nou, over die drie paaltjes kan ik je inderdaad wel wat meer vertellen.Elektriciteit werd vroeger via bovengrondse kabels naar gebruikers vervoerd. Het nadeel was daarbij dat het kwetsbaar was en er nogal wat palen de grond in moesten. Om de zoveel meter was er een transformator nodig om de spanningen omlaag te transformeren. Efficiënter zou het zijn om dit via centrale posten te doen en deze dan ondergronds aan elkaar te koppelen. Zo ontstond het idee om transformatorhuisjes te bouwen en deze ondergronds aan elkaar te verbinden, een soort 10 kilovolt ringleiding die op verschillende plaatsen gevoed werd. Daar kwamen dan transformatoren te staan die van de 10 kilovolt, 360 Volt (nu 440V) maakten.

bVision & Photography

Alleen kwamen er steeds meer huisjes en die moesten worden ingelust om het systeem in stand te houden. hiervoor gebruikte ze moffen om de 10 Kilovolt aansluitingen te maken. Deze lagen dus meestal in de buurt waar het huisje werd geplaatst. Om te weten waar die moffen lagen maakte ze gebruik van deze betonnen paaltjes waarop je kon zien op welke kabel ze waren aangesloten en op welke diepte de moffen lagen. Op de foto de eerste op 70cm, de tweede op een meter, de derde op 130 cm. drie fasen, drie moffen…

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Pontiac Ventura

bVision & Photography

Alweer zo’n mooi Amerikaans bakbeest, dit maal op de foto gezet door Morgaine van Morgaine’s Passions zo ergens in halfweg. Alhoewel dit al een verkleinde auto was van de originele Ventura uit 1960, is dit eigenlijk de Pontiac Ventura ll. Zo werd die vanaf 1970 gebouwd op een ander kleiner onderstel.

bVision & Photography

Ook in Amerika sloeg de benzinecrisis toe en de grote bakbeesten werden wat lichter en verfijnder. Dat was echter niet het geval met de motoren, je moest uiteraard wel mee uit de voeten komen. Dit model werd dan ook geleverd met V8 motoren met een cilinderinhoud tussen de drie en vier liter. En dan mocht je zelf kiezen of er een Oldsmobile- of een Chevrolet- of een Buickmotor in kwam in plaats van de 3.5 liter V8 van Pontiac.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek