bVision.nl

bVision.nl

De koelpiet en de fotograaf

Weet u nog, gisteren, de Honigmannstraat en de Koelpiet. Mmm, u dacht dat heeft die mooi in beeld gebracht, en dat klopt, maar wel met hulp van deze rare vogel die daar op het einde van diezelfde straat, voor de parkeergarage, stond te fotograferen en die me op het idee bracht. Ere wie ere toekomt, toch… Gisteravond was mijn dochter even hier met Jeslynn. Ze zat even niet lekker in haar vel, en wat is dan makkelijker dan thuis te zitten kniezen, juist, kleintje even bij opa en oma brengen. En die vonden dat helemaal niet erg, want ze was voor de afwisseling eens een weekend niet hier geweest, en eerlijk is eerlijk, ik had dat wel een beetje veel gemist. De kleine ons waarschijnlijk ook, want die leefde helemaal op bij opa en oma. En zo had mijn dochter even de noodzakelijke rust. En ik geef toe dat ik nooit had gedacht dat mijn kleindochter me zo lief kon zijn.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Wat zullen we eten

Langzaam maar zeker nadert de kerst en zoals ieder jaar kook ik dan uitgebreid voor de hele (kleine) familie. En zoals ieder jaar vraag ik me ook nu weer af van wat ik dit jaar ga maken. Een luxe probleem dus. Vorig jaar had ik een hele kalkoen gemaakt, maar daar had ik veel te veel van over. Dit jaar doen we het anders, maar hoe…
Gisteren waren we voor het eerst in jaren weer eens even samen in Heerlen, op zoek naar een paar borden. Een uitgestorven enclave waar de helft van de winkels gesloten is, de andere helft van de overgebleven helft dicht was, en wat overbleef niet de moeite waard was om te gaan bekijken. We waren het er al snel over eens, daar gaan we niet meer terug, dat komt nooit meer goed daar. De muurschildering op de foto van de koolpiet (1ste prijs Dutch Street Art Award) vinden we in de Honigmannstraat, nee, geen schrijfvaut. Friedrich en Carl Honigmann (mijningenieurs uit Aken), kregen samen met Henri Sarolea, een spoorwegman, de concessie voor de oprichting van de Oranje-Nassaumijnen in Heerlen. Naast de Honigmannstraat is er ook de Saroleastraat in Heerlen. De laatste wordt in de volksmond ook de Sarool genoemd. Maar dat terzijde… Borden hebben we overigens nog niet gevonden. We zijn dus nog steeds op zoek naar (mooie decoratieve) nieuwe borden ofwel een “zondags” servies, naast het Ikeaspul dat langzaam toch aan het slijten is in de vaatwasser.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Beschutte spanning in Petach Tikwa

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Het trafohuisje van deze week staat in Israel, in Petach Tikwa. De foto’s zijn afkomstig van Di Mario. Het is niet het mooiste trafohuisje dat geef ik toe, maar wel anders dan de hier gebruikelijke en daardoor toch bijzonder. De stad Petach Tikwa ligt ongeveer 12 km ten noord-oosten van Tell Aviv. en niet ver van de Westoever. Met zijn meer dan tweehonderdduizend inwoners is het een best grote stad. Petach Tikwa betekend letterlijk “deur van de hoop” in het Hebreeuws. De plaats werd in 1878 gesticht door Joodse pioniers uit Jeruzalem en was daarmee het eerste agrarische dorp. Het wordt ook wel de moeder van alle nederzettingen genoemd.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Het is een bron van Know How op landbouwgebied voor de andere nederzettingen. Daarnaast is er veel industrie in de stad, buiten de stad vinden we veel plantages met citrusvruchten.Net buiten de stad ligt de bron van de rivier Jarkon waaromheen een nationaal Park ligt.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Het huisje zelf stelt niet zoveel voor, gewoon een standaard huisje, wat me wel opvalt in dat soort landen is de onzorgvuldigheid waarmee het wordt afgewerkt. Dat zie je vaker, ook op de foto’s welke Di Mario toont. Het lijkt nooit helemaal af. Zie hier de kabels erachter en het losse uiteinde ervoor.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Ford Granada MKll

click to see the pictures big

bVision & Photography

Vandaag in de virtuele garage een Ford Granada, op de foto gezet door Di Mario. Deze tweede generatie Granada’s werden geproduceerd in het Duitse Keulen. Het was een middenklasser in die tijd, maar op de dag van vandaag zouden we deze, later als Scorpio opererende, auto toch meer als topsegment auto bij Ford benoemen. De auto heeft een zescilinder Motor van 2.3 liter. Echt veel reden er niet rond in Nederland, en zijn opvolger, de Scorpio haalt de virtuele garage niet eens, dat was een spuuglelijke auto.

click to see the pictures big

bVision & Photography

Maar, over deze Granada 2.3 GL valt niets dan goeds te zeggen. Een heerlijke 6 cilinder in het front, een automatiek, uit 1983 en in 2009 ingevoerd in Nederland. Ik hoop dat deze auto nog wel even meegaat, er zijn er niet zoveel van over. En zeg zelf, groot, vierkant, log en geen gebrek aan ruimte, in tegendeel. Alleen een groot nadeel, de luchtweerstand was enorm, maar daarvoor lag er ook een flinke motor in, waar je aardig wat liters in kon gooien om hem een beetje met de rest van het verkeer mee te laten gaan. En, een fijne auto om met een groot sleurhuis op weg te gaan. Degene die deze auto kon kopen was niet de armste man in die tijd….

click to see the pictures big

bVision & Photography

Meijs Motorman de elektrische bromfiets

click to see the pictures big

bVision & Photography

Je had hem al kunnen tegenkomen in Maastricht, maar hij is ook te vinden in de straten van diverse andere grote steden over de wereld. De Meijs Motorman, een elektrische bromfiets, en een mooi staaltje topdesign uit Maastricht. Handgemaakt en van uitsluitend kwalitatief hoogwaardige materialen. Een uniek ontwerp van de Maastrichtse ontwerper Ronald Meijs. Hij ontwierp deze elektrische bromfiets met het oog op de steeds groter wordende problemen met het stedelijk vervoer. Het moest praktisch, mooi, licht en leuk en duurzaam zijn. En zo ontstond de Meijs Motorman. De Motorman wordt in de eigen werkplaats geassembleerd, waarbij zoveel mogelijk wordt samen gewerkt met lokale leveranciers.
Uitgangspunt bij de techniek van de Motorman is de kwaliteit, de betrouwbaarheid en het gebruiksgemak. De motor heeft een krachtige borstelloze, direct aangedreven naafmotor. Er zijn geen bewegende onderdelen, dus er is ook geen slijtage. Het vermogen is 2 kW en het koppel is 60Nm. De accu die in de “tank” is geplaatst, is van het type Lithium Ion, dezelfde die Tesla gebruikt in haar auto’s. De capaciteit is 1,5 kWh. Het frame is geheel van staal. De voorvork wordt gemaakt van CrMo staal en bestaat uit een stuk. Frame en voorvork worden gepoedercoat. Het zadel wordt ook speciaal voor de Motorman gemaakt. De zadelplaat is van staal, de bekleding is van tuigleer.
De maximum snelheid van de Motorman is 45 km/u. Met een volle accu kan 50 tot 65 kilometer gereden worden. Dit sluit perfect aan bij het gebruik van de Motorman, die bedoeld is voor kortere afstanden. Uit onderzoek blijkt dat de meeste ritten die we maken (met auto) zelfs korter dan 20 kilometer zijn. Opladen kan overal waar een gewoon stopcontact is.

Ik was deze motor ergens tegengekomen en heb daarna een verzoek ingediend voor meer informatie over deze Meijs Motorman, deze persinfo werd welwillend ter beschikking gesteld. En reclame maken moet kunnen voor zo’n lokaal product, ik vind het in ieder geval een super ontwerp van Ronald. Als je op de links klikt kun je naar de site van de motorman

click to see the pictures big

bVision & Photography

Jammer

De instelling van sommige mensen is gewoon niet goed. Zo ging gisteren morgen de telefoon: “Hey Pa, ik sta bij jouw auto en het nummerbord ligt er dubbelgevouwen voor en de kentekenhouder is ook beschadigd”. Een nader onderzoek leerde me dat er iemand met een trekhaak tegenaan was gereden, een mooie ronde afdruk in de nummerplaat en op die plaats was ook de houder beschadigd. Gelukkig kon ik verder geen schade ontdekken, maar er moest toch een een nieuwe plaat met een houder op gezet worden. En uiteraard de daarbij horende kosten en het werk… Gelukkig heb ik me afgeleerd om me er verder druk om te maken, daar wordt je ook niet oud mee.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek