bVision.nl

bVision.nl

Lassie…

Gisteren las ik bij een artikel van Hans Bank een verhaal over Lassie. Ik denk bij Lassie alleen maar aan rijst, maar las daar dat ze vroeger ook havermout maakten. Havermout wordt gemaakt door haver te wassen en te pellen en daarna te verhitten. daarna kun je op een aantal manieren verder gaan:

  • de hele korrel te verpakken en te verkopen, dan moet je het product wel 15 minuten koken voor je het kunt eten
  • de korrel breken of in tweeen knippen, dat brengt de kooktijd terug naar ca 5 minuten
  • de korrel breken en walsen, voorkoken, wat suiker erbij en verkopen als pap

Je kunt havermout nog steeds kopen, o.a. Brinta maakt ook havermout, maar ik vind het niet lekker, terwijl ik wel iedere dag een bordje Brinta gemaakt van volkoren tarwe eet. Speciaal voor Hans nog een foto uit de antieke doos.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

De groenten

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Uit in Limburg: Slenaken

click to see the pictures big

bVision & Photography

Gisteren waren we in de tuin van het Heuvelland, het dorpje Slenaken. Voor een ieder die ooit op vakantie gaat naar het zuiden van Limburg is dit “the place to be”. Hier vindt je alles wat Limburg aantrekkelijk maakt. De slingerachtige wegen , de vakwerkhuisjes, het riviertje de Gulp wat hier door het dorp meandert, de holle wegen, de hellingbossen, de flora en fauna die hier anders is door de kalkgronden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wij waren er op bezoek bij een collega die daar woont en ook een aantal luxe vakantiewoningen in zijn Hoeve A Gen Water verhuurt. Hoeve A Gen Water is een oude hoeve waarvan het oorspronkelijke huis stamt uit 1741 en in een aantal generaties is uitgebouwd tot de huidige omvang. In 2012 is de hoeve geheel gerestaureerd in zijn huidige vorm, een woonhuis en twee vakantiewoningen eraan vast.

click to see the pictures big

bVision & Photography

We hebben daar genoten van het mooie weer, de rit ernaar toe, de barbecue en uiteraard de gezellige sfeer die zo’n omgeving oproept. Hoeve A Gen Water ligt bijzonder mooi helemaal in het dal, aan de voorzijde het hellingbos en aan de achterzijde het Gulpdal. Vooral dat Gulpdal is bijzonder mooi. En met Rob als gids hebben we een mooie tocht door dat dal gemaakt. Ik zal u de genante momenten hiervan maar besparen. Maar gevaarlijke hond begeleidde ons door de wilde ongerepte natuur tot in België toe.

click to see the pictures big

bVision & Photography

De barbecue was super, van forel tot spareribs, alleen de laatste heb ik niet gehaald. Ik moest nog een ietwat ruimte laten om het meesterlijke nagerecht naar onder te laten glijden. Het paard moest natuurlijk ook nog even op de foto. Een super zondag en dank je Rob en Marianne… Ik wens jullie nog veel plezier met dit mooie optrekje.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Historische spanning in Akersloot

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Het bijgaande huisje staat in Akersloot en is gespot door Frank 103 van het gelijknamige weblog. Het staat in Akersloot aan de sluisweg, daar waar deze doorkruist wordt door de Geesterweg, die dwars door Akersloot loopt. Akersloot is een dorp in de gemeente Castricum, in de provincie Noord-Holland. Het ligt tussen Uitgeest en Heiloo aan het Alkmaardermeer.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Ik neem nu even de tekst over van een van de foto’s: Het Transformatorhuisje
Op 24 november 1917 wordt het gemeentelijk elektriciteitsnetwerk in Akersloot onder spanning gezet. Drie transformatorhuisjes (trafohuisjes) zijn aangesloten op het hoogspanningsnet (10.000 kV) van het provinciaal Elektriciteitsbedrijf Noord-Holland (PEN). Via de trafohuisjes wordt de stroom van 220 volt verdeeld over de afnemers in Akersloot. Het gemeentelijk elektriciteitsbedrijf (GEB) beheert het Akerslootse elektriciteitsnet. De stroomdraden zijn vastgemaakt aan isolatoren die op houten palen zijn bevestigd.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

De trafohuisjes zijn ontworpen door de bekende Haarlemse architect J.B. van Loghem (1881-1940). Van Loghem heeft veel trafohuisjes voor de PEN ontworpen. De architect koos per gemeente een eigen en karakteristiek ontwerp. Van de drie identieke trafohuisjes in Akersloot is alleen dit overgebleven. Het trafohuisje is een rijksmonument.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Een meer completere tekst is te vinden op de site van oud akersloot. Hier staat de bovenstaande tekst nog wat verder uit de doeken gedaan.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Snoek

click to see the pictures big

bVision & Photography

De Snoek is een van de mooiste Franse auto’s van na de tweede wereld oorlog. En dat is niet niks. Het is dan ook een bagatel dat niet een Fransoos, maar de Italiaan Flaminio Bertoni de ID/DS tekende. Daarnaast waren ook de Traction Avant, 2CV, Ami en HY van zijn hand. John, van Red-star vond deze auto en dacht meteen aan mijn verzameling in de Virtuele Garage. Niet dat er nog geen in stond, maar het is ook geen plaatjesboek. Het mooiste zijn de klassiekers die je langs de weg vindt.De Snoek hier is een ID 19S break uit 1968 die in 1998 naar Nederland is gehaald. Een heerlijk auto.

click to see the pictures big

bVision & Photography

Wist u dat:

  • de ID/DS modellen een glasvezeldak hadden, en dat in die tijd. Dat geldt overigens niet voor de break alhier, die had om lasten te kunnen vervoeren een stalen dak.
  • De Citroën in 1959 en in 1966 de fameuze Monte Carlo Rally op zijn naam schreef.
  • Een Citroën ID/DS Break drie kentekenplaten heeft.
  • De Citroën ID/DS door verschillende topontwerpers gekozen is tot de mooiste auto die ooit gebouwd werd.
  • De Citroën ID/DS net als de Traction Avant zijn tijd hel ver vooruit was.
  • De Citroën ID/DS alleen maar verlies geleden heeft, de productiekosten waren veel te hoog en daardoor de marge te laag.
click to see the pictures big

bVision & Photography

De Citroën ID/DS had een Hydropneumatisch veersysteem wat werkte volgens het volgende principe:
De auto had vier veerbollen die drukloos waren als de motor niet aan stond. Door een pomp werd er druk op de hydraulisch vloeistof gebracht, waardoor de veerbollen op spanning kwamen te staan en de zuiger naar beneden werd gedrukt en de wagen omhoog kwam. Afhankelijk van de pompdruk, die instelbaar was kon de wagen meer of minder omhoog. Doordat de veerbollen zoals communicerende vaten waren verbonden, werd een opstakel onder 1 wiel automatisch gecorrigeerd door de andere wielen. Het is een beetje vergelijkbaar met luchtvering die in bussen wordt toegepast.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Nieuwe pannen

We hebben een paar superpannen gekocht, volgens de gebruiksaanwijzing hoeven we alleen maar de handen te wassen dan zijn de pannen schoon. Lees de tekst maar eens goed. Dan heb je meteen een grijns op het gezicht.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Groen

U vult het verder maar in

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek