bVision.nl

bVision.nl

De Oranje Nassau mijn l

Op de bijgaande foto ziet u de Oranje Nassaumijn l in Heerlen volledig in bedrijf. Het is de mijn waar mijn vader heeft gewerkt totdat deze werd gesloten. Op de voorgrond ziet u twee tramstellen staan en de meest bekende tunnel onder de sporen in die tijd. Met de bouw van de mijn werd in 1896 gestart en in 1899 werden de eerste kolen geproduceerd totdat de mijn in 1974 gesloten werd. De mijn was onderdeel van een viertal particuliere mijnen de ON l (Heerlen), ON ll (Schaesberg) ,ON lll (Heerlerheide) en de ON 4 (Heksenberg). De foto is geplaatst op facebook in de groep Nederlandse steenkolenmijnen (Ria Maalsté).

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

De dertiende

Ik heb gisteren een paar keer op de kalender gekeken wat voor een datum het was, ik had de hele dag het idee dat ik door pech werd achtervolgt. Dat begon al toen we met de MG naar het werk gingen. Nadat ik mijn vrouw had afgezet dacht ik eraan de mijn bedrijfspas waarschijnlijk nog in de Golf lag. Dus maar even terug want anders kom ik er niet in. Ben ik eindelijk op mijn werkplek bij de nieuwe baas kom ik tot de ondekking dat ik een afspraak had bij mijn oude baas. Daarna de halve middag testen met een nieuwe FTP verbinding, stort net voordat ik naar huis wil gaan, een kritische server af en was een reboot noodzakelijk. En mijn vrouw maar wachten, en wachten en wachten…

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Het weekend…

Het weekend is weer voorbij. dat gaat zo vlug dat je het niet eens in de gaten hebt. Boodschappen doen, naar de kapper, vrouw naar de kapper en de zaterdag is voorbij. Wel rustig want geen oppas weekend deze keer. De zondag zijn we na de wekelijkse werkzaamheden zoals de was en het verzorgen van alle planten in de MG gestapt en hebben een tocht door het zuidelijke Limburg gemaakt. Een beetje de Mergellandroute, maar dan omgekeerd. Dat scheelt een hoop in de drukte. Daarna nog even in Maastricht geweest voor de lunch en bij de Tuinen aldaar om wat thee te scoren. Daarna ben ik de keuken ingedoken om zelf Goulash te maken. Zelfs mijn dochter die nog even met Jeslynn op bezoek kwam en meeat schepte zich een tweede keer op, terwijl ze niet van paprika houdt… Goulash moet ook niet op soep lijken, maar moet lekker stevig zijn. Een goede goulash vergt veel tijd, ik ben er een uurtje of vijf aan kwijt geweest. Daarintegen is dan het maken van wat rijst voor erbij een fluitje van een cent.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Spanning in ’t Ven

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Het is even wat rustig met het aanbod van de trafohuisjes, dat geeft mij de gelegenheid om weer eens ene uit mijn eigen archief te halen. Deze vond ik toevallig op weg naar Peer in België. Zoals je aan dit kasteeltorentje kunt zien had deze ook eens een bovengrondse voeding. De aansluitingen daarvan zaten aan de voorzijde. Langzaam aan verdwijnen ook in België dit soort iconen uit de geschiedenis. Het torentje staat aan de Venweg in Maaseik

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

’t Ven is een gehucht van de Belgische stad Maaseik. De Venweg vormt de historische kern. Het is gelegen ten noorden van het centrum van Maaseik. Het gehucht ’t Ven zou in de 14de – 15de eeuw ontstaan zijn bij de ontginning van het dekzandgebied. ’t Ven staat afgebeeld op de Ferrariskaart (1771-1777) onder de naam “Hameau Venne” en op de Atlas der Buurtwegen (1841) onder de naam “Ven Hameau” waarbij ‘hameau’ Frans is voor gehucht.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

En deze raad zou ik met 10.000 volt zeker ter harte nemen. Dit toch doen levert vaak een verkoold lichaam op met deze spanning.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Wolseley Hornet Special

click to see the picture big

bVision & Photography

Wellicht hebben een aantal van jullie deze auto al gezien bij Jan van Afanja’s weblog. En dat klopt uiteraard. Jan vroeg of ik deze auto in mijn virtuele garage wilde hebben. En daar zeg ik dan geen nee tegen. het is een Wolseley Hornet Special die hij ontdekte terwijl hij stond te genieten van het uitzicht over het IJsselmeer vanaf het 10 m hoge Reaklif (het Rode Klif). Hij dacht gelukkig ook aan mijn Virtuele Garage die door deze donatie een showtrekker rijker is geworden.

click to see the picture big

bVision & Photography

Het duurde niet lang of ik had de huidige berijder van deze prachtige sportwagen gevonden, ene meneer Jack Peppiatt, een echte Globetrotter en vooral ook een echte autokenner en verzamelaar. Jack doet vandaag met deze Wolseley Hornet Special mee aan de Pre-War Prescott Garden Party and Hill Climb Day (Saturday 16th July, 2016) Een uniek motorsport evenement voor vooroorlogse auto’s op het prestigieuse Prescott dat overigens beheerd wordt door de Bugatti owners club. En durven ze te zeggen dat toeval niet bestaat.

2016 Rally Entrants – Updated 11/7/16
Entry Reg. No. Car Name

147 VF 6700 1929 Morris Minor tourer John Stubberfield
148 BGC 742 1934 Wolseley Hornet Special Jack Peppiatt
149 UF 5170 1929 Morris Cowley Special Edward Bick

click to see the picture big

bVision & Photography

Deze Wolseley Hornet Special is gebouwd in 1934. Het is geen racewagen, daarvoor waren de 45 pk sterke motoren niet zwaar genoeg, maar het is een super toerwagen, waarvan Jan terecht opmerkte dat deze motor liep als een naaimachine, en dat al meer dan 80 jaar. Je ziet het niet door het dek, maar het is een four-seater. In die tijd was het gebruikelijk dat men een chassis bouwde en bij de buren, en in het geval van Wolseley, vaker bij MG, ging kijken of er iets naar hun gading was. Zo rijden er ook Wolseley’s rond met de basis van de 1800cc motor die in mijn MG zit. In 1935 stopte de productie van sportwagens en werd de sportafdeling waar deze Wolseley’s werden gebouwd, overgedragen aan MG, die daar uiteraard dankbaar gebruik van maakte. De opvolger van deze Hornet Special was dan ook een MG.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Buitenring Parkstad

click to see the picture big

bVision & Photography

Het aanleggen van de Buitering Parkstad verloopt traag, heel traag. Niet gek uiteraard want het moeten uiteraard wel technische hoogstandjes worden als we hier in Nederland wat maken. Als een diepe snee ligt het traject als een lang lint door het golvende landschap. Natuurlijk zijn er ook al dingen klaar, bruggen, wegen rotondes. Maar het werkt natuurlijk pas als die wegen ook begaanbaar zijn. Nu neemt het alleen maar ruimte in. De foto’s bij dit bericht zijn gemaakt bij Nuth, waar een nieuwe spoorbrug moet komen. De oude brug ziet u in de achtergrond nog net liggen.

click to see the picture big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Eurocontrol

Imposant zijn ze zeker deze twee zendtorens. Op het terrein van EUROCONTROL Maastricht zijn twee volledig nieuwe zendtorens opgericht. Als laatste stap in dit grote project werd elk voorzien van een antenne installatie. Door een vakkundig team en dankzij gunstige weersomstandigheden werden de 50 antennes op één dag met behulp van een kraan op de ruim 30 meter hoge torens geplaatst. Het nieuwe antennesysteem is onderdeel van een radiocommunicatiesysteem dat spraakverbindingen tussen radarluchtverkeersleiding en piloten mogelijk maakt. Het werkgebied strekt zich uit tot ver in Duitsland, boven het Kanaal en tot in het noorden van Frankrijk. Het betreft vliegverkeer boven de 7.5 km.
bron: Rovitech

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek