bVision.nl

bVision.nl

Rustig dagje

Ondanks dat ik gisteren moest werken op mijn normaliter vrije dag was het betrekkelijk rustig. Dat is het voordeel van thuiswerken, en aan de andere kant ook een nadeel. Mijn vrouw had een afspraak bij de tandarts en daarna bij de kapper, dus daar had ik geen last van, niemand kwam me storen zoals op het werk eigenlijk wel altijd het geval is. Zo doe je op een dag thuis meer dan je anders op het werk zou doen. In wezen dus goed voor de baas. Nadeel is dat je zelf koffie moet maken, water in het apparaat doen, op tijd bonen bijvullen, dan met het kopje er na toe lopen, onder de uitloop zetten, op de knop drukken… Alleen vergeet ik dat te vaak en zo krijg ik op een dag thuis veel te weinig vocht binnen.
Wat is uw conclusie over dit verhaal… Vertel ik morgen wat er echt was. (foto: RGB stock)

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Ten years before: Juli 2006

In een nostalgische bui blader ik iedere maand terug naar dezelfde maand in 2006. Ga 10 jaar terug in de tijd en kom dan deze foto tegen. Een lekkere frisse en voedzame bonenschotel. Terwijl ik in dezelfde maand tropische temperaturen in de achtertuin heb gemeten van rond de 38 graden.
Vandaag eten we ook een bonenschotel, in dit geval een warme schotel, lekker met een flink stuk spek erin en uiteraard een pepertje. laten we over de bijbehorende temperaturen maar zwijgen, je zou er een depressie aan over kunnen houden…

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Behind Bars

Deze jonge dame was jaloers op de mooie ronde ballenbak van mijn kleindochter Jeslynn. Kaatje ligt hier heerlijk in de wasmand op de uiteraard schone was te genieten. Weliswaar achter tralies, maar het gaat om het idee.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Spanning in Hoensbroek

Bokkenrijders in de Criminele Rollen van het Marquisaet Hoensbroek 1740

De spanning en romantiek rondom de bokkenrijders hier in het zuiden van Limburg zijn uiteraard ontstaan rondom het kampvuur van de rijders zelf. Op bokken door de lucht vliegen was er uiteraard niet bij, en eigenlijk waren het niet meer dan ordinaire roversbendes. Toch als geboren Gebreuker jong is het uiteraard interessant om wat van de voorgeschiedenis van de streek, en vooral Hoensbroek te weten te komen. Zo heb ik naast boeken over de bokkenrijders, waar de romantiek bovendrijft, ook naslagwerken zoals onderstaand (gesigneerd) boek van Hein Bisschops in mijn bezit. Een van de hoofdmannen van deze roversbendes was afkomstig uit Hoensbroek, Matthijs Ponts. Het ging er in die tijd niet mals aan toe en de roversbenden ontstonden vanzelf door het gebrek aan geld, eten en drinken, en kleding. Het klinkt gek, maar bij de meeste diefstallen was kleding o.a. het doel. Geld en sieraden waren mooi meegenomen, en eten ging ook mee. Er was weinig te doen aan deze bendes, want de samenstelling wisselde en op bestuurlijk vlak was de verdeeldheid in het zuiden van Limburg een van de hoofd oorzaken voor deze bendes. Duits gebied, Oostenrijks gebied, Frans gebied het hielp allemaal niet mee en de verschillende deelgebieden trachtten door ferme rechtspraak de bendes te beteugelen. Kasteel Hoensbroek, met zijn martelwerktuigen, was berucht in deze. De chirurgijn die erop moest toezien dat de bekentenissen van aangehouden leden van deze bendes niet zou leiden tot de dood vergiste zich ook wel eens zodat er bendeleden stierven tijdens de martelingen. Straffen waren ook niet mals en de dood door strop was geliefd voor degene die recht mochten spreken. Ophangingen werden dan ook uitgevoerd in de omgeving om de inwoners van de dorpen te laten zien dat er recht werd gesproken en de bendeleden te laten zien dat ze niet onaantastbaar waren. Maar ook wurgingen, radbraken en het afhakken van ledematen kwam voor. Het maakte vaak niet uit of het mannen of vrouwen waren die berecht moesten worden. Hele families gingen samen op rooftocht waarbij de vrouwen vaak in mannenkleren meededen. De bendes waren actief van ca 1740 tot 1798.

click to see the picture big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Gevaarlijke spanning in Trahütten

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

De bijgaande foto’s van dit trafohuisje in Trahütten zijn ingezonden door Marlou die daar op vakantie was met ene Henry, haar verloofde. En maak u niet ongerust, hij heeft het overleeft…

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Henry kun je ontdekken op enkele van deze foto’s vermomd als Einstein, gelukkig staat hij aan de laagspanningskant…

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

STEWEAG, staat voor Steirische Wasserkraft- und Elektrizitäts-Aktiengesellschaft. Deze energieleverancier heeft de beschikking over 24 waterkracht centrales en 4 conventionele centrales waarvan 3 met warmtekrachtkoppeling voor de verzorging van warm water.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Trahütten is een gemeente in de Oostenrijkse deelstaat Stiermarken, en maakt deel uit van het district Deutschlandsberg. Trahütten telt 428 inwoners. De omgeving staat bekend als een bijzonder natuurlijk schoon gebied met een uitstekende luchtkwaliteit. Een schilderachtige omgeving afgesloten door het alpenmassief.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

BMW 3.0 S

click to see the picture big

bVision & Photography

Een mijlpaal in de geschiedenis van BMW. Dat kun je zeggen van deze door Di Mario gespotte BMW 3.0 S uit 1972. Een auto die destijds iedereen wel had willen hebben. Nadat BMW geen auto’s meer in het luxe segment had na de 502 en de 503, werd er naarstig gezocht naar een opvolger. Dat werd in eerste instantie de BMW 2800, maar daar zaten zoveel toeters en bellen aan dat deze al snel werd vervangen door de BMW 2500, en daar werden meer dan 90.000 auto’s van verkocht.

click to see the picture big

bVision & Photography

De in de BMW geplaatste 6 cilinder was een waar genoegen om mee te rijden en het model deed duidelijk denken aan de BMW 2002 een ander model, wat BMW op de sportieve kaart zette maar de 6 cilinder was aanzienlijk luxer. De in 1971 geïntroduceerde 3.0 en de 3.3 liter motor werd de grote zescilinder genoemd, een super elastische motor, de andere waren toen “klein”.

click to see the picture big

bVision & Photography

De opvolger, de BMW 7, had nog steeds de M30 motor als basis. Een topper dus. Deze auto verdiend een plaats in mijn virtuele garage die inmiddels uitpuilt. Maar er staan voor de komende weken alweer twee uitzonderlijk mooie auto’s op transport.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

1953

Op het moment dat ik geboren werd was onze flat op de Amstenraderweg hier in Hoenbroek nog in de bouwfase, dat betekende in die tijd dat kleine Sjoerd werd opgevoed door Opa Sjoerd. We spreken dan van mei 1953. In december 1953 werd deze flat opgeleverd en betrokken we de woning op huisnummer 23. Het was klein en behelpen, maar we woonden ergens… Na een achttal jaren was er weer een baby op komst en toevallig vertrokken de bewoners op huisnummer 17. Deze flatwoning was groter en beschikte over twee wat grotere kinderkamers. Voor een tijd terug kwam ik in het bezit van een foto van deze flat in aanbouw. Om er nog eens op terug te komen wilde ik er een foto van de flat in huidige staat bij zetten. Echter helaas waren er wegwerkzaamheden en kon ik niet op het juiste standpunt uitkomen omdat er hekken omheen stonden. Deze foto houdt u dus nog tegoed.

click to see the picture big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek