Op verzoek van Belinda vandaag de Volkswagen Karmann Ghia. Deze Volkswagen werd bij Karroseriebouwer Karmann gebouwd van 1955 tot 1977 op basis van een Volkswagen kever onderstel en een ontwerp van Ghia. Volkswagen bedacht in 1953 (overigens mijn geboortejaar) dat het saaie imago van de kever en de transporter wat moest worden opgevijzeld en verzocht Karmann om het design en de bouw voor zijn rekening te nemen. Karmann schakelde het italiaanse Ghia in om het model vorm te geven. De grote voordelen van deze auto waren de mooie excentrieke italiaanse vormgeving en de betrouwbaarheid van de volkswagen motor. Het grote nadeel was de prijs van deze auto en de echt magere prestaties voor een auto die voor sportwagen moest doorgaan. Maar ik geef toe, het was een fantastisch mooie auto in die tijd. In 1974 werd de wagen vervangen door een Karmann Ghia die de bijnaam Razor Edge kreeg, ofwel het model 34 met een 1600 motor. In 1977 werd de productie in Duitsland gestopt. De opvolgers, waaronder de volkwagen porsche en naderhand de Volkswagen Sirocco hebben nooit zo’n populariteit gekend.
Opmerkelijk auto's – VW Karmann Ghia 1955-1977
Op verzoek van Belinda vandaag de Volkswagen Karmann Ghia. Deze Volkswagen werd bij Karroseriebouwer Karmann gebouwd van 1955 tot 1977 op basis van een Volkswagen kever onderstel en een ontwerp van Ghia. Volkswagen bedacht in 1953 (overigens mijn geboortejaar) dat het saaie imago van de kever en de transporter wat moest worden opgevijzeld en verzocht Karmann om het design en de bouw voor zijn rekening te nemen. Karmann schakelde het italiaanse Ghia in om het model vorm te geven. De grote voordelen van deze auto waren de mooie excentrieke italiaanse vormgeving en de betrouwbaarheid van de volkswagen motor. Het grote nadeel was de prijs van deze auto en de echt magere prestaties voor een auto die voor sportwagen moest doorgaan. Maar ik geef toe, het was een fantastisch mooie auto in die tijd. In 1974 werd de wagen vervangen door een Karmann Ghia die de bijnaam Razor Edge kreeg, ofwel het model 34 met een 1600 motor. In 1977 werd de productie in Duitsland gestopt. De opvolgers, waaronder de volkwagen porsche en naderhand de Volkswagen Sirocco hebben nooit zo’n populariteit gekend.